
S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 35 

 

 

 

 

 

Do not feed the predators 
 

 
P. de Jagera*, F. de Kockb and P. van der Spuyc 

 
aDepartment of Finance and Tax, University of Cape Town, South Africa 
bSchool of Management Studies, University of Cape Town, South Africa 

cSchool of Accountancy, Stellenbosch University, South Africa 

 
*To whom all correspondence should be addressed  

phillip.dejager@uct.ac.za 

 

 
This study investigates the prevalence and characteristics of papers published in popular predatory journals by South 

African academics in economic and management sciences. Our aim is to raise awareness and to deepen understanding of 

the predatory publishing phenomenon. We collected 728 recent (2013 to mid-2016) articles with South African authors in 

five popular in the field journals classified as ‘potential, possible, or probable predatory’ according to Beall’s list. Our data 

shows that publishing in these predatory journals is widespread across authors and universities. However, the data also 

shows that most of the authors only published once in these journals, suggesting that they perhaps mistakenly perceived 

the journals as being legitimate research outlets. We found evidence of low-quality publishing by the journals in our data, 

consistent with deficient peer review and copy editing processes. Thus, low-quality publishing was evident from spelling 

and grammar mistakes in the titles of articles, publishing the same paper twice in the same journal, so-called ‘salami 

slicing’, and the publishing of an article already published in another journal.  

 

If a large number of South African academics publish papers in predatory journals, then those journals become legitimised 

locally, leading to other South African academics also publishing in them. This can create a dangerous downward spiral in 

research quality. 

 

Introduction 
 

The aim of this study is to report on the prevalence, during 

recent years, of publications in popular predatory journals by 

South African academics in economic and management 

sciences. In doing so, we wish to raise awareness of predatory 

publishing in this local context and deepen understanding of 

the phenomenon. Our data shows that the problem of 

publications in predatory journals is serious. However, the 

data suggests that most of the authors may have been misled 

by the journals. In a twist of irony, that emphasises how 

aggressively predatory publishers are pursuing South African 

authors, an initial version of our paper was hijacked by a 

predatory journal.1   A further contribution of our study is to 

provide detailed evidence of low-quality publishing by the 

five journals we covered. 

 

The rise of the open access (OA) movement has led to an 

increase in predatory publishing (Berger & Cirasella, 

2015:132). The term ‘predatory publishing’ refers to the 

publishing of academic papers without the necessary 

controls, such as appropriate peer review and professional 

copy editing, to ensure high-quality research. Predatory 

publishers are primarily profit seeking and are not 

campaigning for the dissemination of high-quality research 

                                           
1 A spoof website (www.sajbm.com) for the South African Journal of 
Business Management was used to obtain a first version of the paper. That 

version was then published by Zeitschrift fur Psychologie without any peer 

findings and the furtherance of knowledge (Department of 

Higher Education & Training (DHET), 2014:39). The 

problem is particularly acute when incentives overlap: for 

example, profit-seeking journals charge authors to publish 

their papers and thus want to publish as many papers as 

possible; meanwhile, authors are incentivised to focus on the 

quantity of research output rather than on its quality. The 

South African system of ‘accredited journals’ encourages a 

focus on volume of research output (Harley, Huysamen, 

Hlungwani & Douglas, 2016:114; Mouton & Valentine, 

2017:86) which makes South African authors vulnerable to 

the predators. 

 

Publications in predatory journals have profound adverse 

consequences, not only for individual researchers, but also for 

a national academic research system. Predatory publishers 

tempt emerging researchers to submit their work to journals 

where not only rapid publication, but also a high probability 

of success, are almost guaranteed. In the short term, scarce 

resources such as time and money are wasted on research that 

does not enjoy scientific credibility. Over the longer term, 

these researchers (who might later become research 

supervisors, or reviewers for journals, or serve as members of 

evaluation committees for the National Research Foundation 

(NRF)) may eventually become adapted to low research 

review or transfer of copyright from the authors. The actual Zeitschrift für 
Psychologie is a well-respected journal in psychology (note how the spelling 

of the journal names differ in terms of the dots on “fur”). 



36 S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 

 

 

standards and propagate those standards. The propagation 

might be due to a lack of knowledge or, more likely, due to 

their sunk investment of time and effort in those predatory 

journals that motivates an upkeep of the journals as legitimate 

research outlets. If left unchecked, publications in predatory 

journals may eventually erode the credibility and reputation 

of South African research and research institutions. There is 

also an inherent opportunity cost to consider; publications in 

predatory journals effectively displace scarce research 

resources (such as research funding in the form of 

government subsidies) that may have benefited other research 

published in legitimate outlets. 

 

Against this background, we investigate the claim that the 

publication of articles in predatory journals by South African 

academics in economic and management sciences is on the 

increase, despite warnings against the practice (DHET, 

2014:40). We venture that this may be due to local 

researchers collectively legitimising these journals. To this 

end, we have compiled and analysed a dataset of 728 articles 

with South African affiliated authors, published in the five 

most popular predatory journals in economic and 

management sciences for the period 2013 to mid-2016. We 

identified journals as predatory by their inclusion on the now-

withdrawn Beall’s list (Beall, 2016), as done in a number of 

other studies (Bagues, Sylos-Labini & Zionovyeva, 2016; 

Mouton & Valentine, 2017; Pyne, 2017; Wallace & Perri, 

2016). Beall is widely acknowledged as a leading authority 

on predatory publishers (Berger & Cirasella, 2015:132; 

Butler, 2013). Cabell’s International launched a substitute for 

Beall’s list on 15 June 2017 (Silver, 2017) that is hoped will 

fill the gap left by the withdrawal of Beall’s list. 

 

Our study has practical importance for the academic 

landscape in South Africa. First, although predatory 

publishing is a global phenomenon, authors from developing 

countries such as South Africa are particularly susceptible to 

it (Bohannon, 2013:65; Butler, 2013:434). For example, 

South African affiliated authors published extensively in the 

predatory Mediterranean Journal of Social Sciences 

(Thomas, 2015; Aitchison, 2015) that was specifically 

highlighted by the DHET; this finding indicates that South 

Africa is probably one of the problem regions where the 

publication of papers by local authors in predatory OA 

journals is rife (Shen & Björk, 2015). Second, we present 

evidence that the peer review and copy editing processes in 

the five journals that we sampled are not of a high standard. 

We hope that our evidence will convince South African 

academics to avoid these (and similar) journals. 

 

Ours is not the only current study that investigates the 

prevalence of publications in predatory journals using Beall’s 

list. Pyne (2017) found “that the majority of faculty with 

research responsibilities at a small Canadian business school 

have publications in predatory journals.” In Italy, Bagues, 

Sylos-Labini and Zionovyeva (2016) found that about 5% of 

researchers have such publications. In economics, Wallace 

                                           
2 Not all open access journals rely on article processing charges. Solomon 
and Björk (2012) found that 26% of journals listed in the Directory of Open 

Access Journals (DOAJ) ask article processing charges.  

and Perri (2016) found that 124 authors registered on the 

Research Papers in Economics archives (RePEc) were 

publishing in predatory journals in 2015. In South Africa, 

Mouton and Valentine (2017) investigated the extent of 

publishing in predatory journals across all academic 

disciplines for the period 2005 to 2014. They made use of the 

publication data that South African universities annually 

submit to the DHET. Our study differentiates itself from the 

Mouton and Valentine (2017) study that is, admittedly, much 

more extensive. First, we go into more detail in our study. 

Details such as the identities of editorial board members are 

important to understand the journal legitimising process that 

we identify. Detailed work such as scrutinizing carefully the 

titles of the articles published in the journals is useful to 

obtain evidence of low-quality publishing. Second, we use a 

different data source that is more up to date: the predatory 

journals’ archives. 

 

The paper is structured as follows. A review of the literature 

explains the predatory publishing concept and the importance 

of Beall’s list. The review is then extended to cover the 

international and the South African research systems’ 

response to the predatory publishing phenomenon. The data 

and method section explain how the data was gathered and 

analysed. This provides a background to the findings and 

discussion presented afterwards. The conclusion highlights 

the main contributions of the study and indicates 

opportunities for further investigation. 

 

Literature review 
 

Predatory publishers/journals 
 

The growth of predatory publishing is associated with the 

emergence of the OA movement. Previously, under the ‘user 

pays’ principle, the publisher was incentivised to publish 

high-quality research or else no reader would pay for access. 

This changed with the advent of the internet and the 

concurrent social pressure for open access to research where 

the business model is now that the author pays article 

processing charges2 and the reader has free access. Berger and 

Cirasella (2015:132), writing as supporters of the OA 

movement, admit that “No matter how strong our urge to 

support and defend OA, librarians cannot deny the profusion 

of predators in the OA arena…” This perhaps explains why 

Jeffrey Beall, who coined the term ‘predatory publishers’, 

includes in his definition an explicit reference to OA 

publishers.  

 

Although OA is one of the indicators of a potential predatory 

publication, a number of other diagnostic criteria are 

indicative of the predatory status of a journal. The so-called 

Beall’s list (Beall, 2016) is acknowledged as the highest 

profile watchdog resource to identify predatory publishers 

(Berger & Cirasella, 2015:132; Butler, 2013). Naturally 

Beall’s list attracts criticism; these vary from arguments that 

Beall’s list may be prejudiced against OA in general, placing 



S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 37 

 

 

himself in “a position of prosecutor, judge and jury”, or being 

meaningless altogether (Fiebert, 2014). Others (e.g., 

Aitchison, 2015) support Beall’s list as a first, if imperfect, 

step towards preventing the proliferation of predatory 

journals. If left unchecked, the proliferation of predatory 

journals and their assimilation into mainstream academic 

publication can potentially lead to a breakdown of the 

academic research system, as the promotion of academics in 

such a system is potentially no longer based on merit. 

 

Research systems’ response 
 

Internationally, research systems in different countries have 

shown varied responses to the emergence of predatory 

publishing. In Belgium, in response to questions about the 

occurrence of predatory journals on the journal list of the 

Vlaams Academisch Bibliografisch Bestand voor de Sociale 

en Humane Wetenschappen, the bureau of the Authoritative 

Panel authorised an investigation (Rahman, Guns & Engels, 

2015), where investigators were tasked with identifying 

instances of predatory journals according to Beall. Their 

report of February 2014 included a decision not to give 

accreditation to articles published with predatory publishers 

(Rahman, Guns & Engels, 2015:2). Similarly, the Australian 

Business Deans Council (ABDC) conducted an interim 

review in 2016 of the quality of their journal list with four 

narrowly defined objectives; one of these was to remove 

predatory journals from the list (ABDC, 2016). It is clear that 

the phenomenon of predatory publishing is receiving 

international attention. 

 

In South Africa, the DHET (2014:39) in their “Report on the 

evaluation of the 2013 universities’ research outputs” argues 

that an unintended consequence of the South African research 

subsidy system was an increased focus on quantity rather than 

quality of research. In addition, the report highlights so-called 

‘salami publishing’: “where authors publish more than one 

paper from work that should have resulted in only one paper” 

(DHET, 2014:39). In terms of predatory publishing, the 

report argues, “Authors/researchers should not submit their 

journal output/s for subsidy claims if they have published in 

a journal that does not adhere to the research output policy, 

as that constitutes a fraudulent activity. Institutions should put 

mechanisms in place to ensure that such practices do not 

occur” (DHET, 2014:39).  

 

The national research policy has also found its way into in-

house institutional research policy at university level. For 

example, the research office of the University of Cape Town 

has indicated in an email communication to the authors the 

intention that articles in journals listed on Beall’s list will not 

be forwarded to the DHET for subsidy purposes in 2016. On 

its website, Stellenbosch University warns its research 

community of the existence and implications of Beall’s list 

and provides direct links to appropriate websites for further 

education regarding predatory journals (Stellenbosch 

University, 2015). The NRF, in their 2016 rating review 

process, specifically instructed reviewers to be on the lookout 

for and report on publications in predatory journals (NRF, 

2016).  

The South African research system’s response shows that 

momentum is building towards a clampdown on publications 

in predatory journals. 

 

The present study 
 

Despite the inherent dangers of predatory publication for the 

research community in South Africa, academics may not have 

responded adequately to repeated calls to pursue appropriate 

research outlets for their work. Against the background 

summarised above, our study investigates the prevalence of 

predatory publication by economic and management sciences 

academics in South Africa during the period 2013 to mid-

2016.  

 

Data and method 
 

Identifying popular predatory journals 
 

We first had to identify predatory journals that were popular 

as publication outlets for South African academics in 

economic and management sciences. To this end, we scanned 

the 2014 faculty research reports of various South African 

research universities to identify any publications in journals 

that featured on Beall’s list (the July 2016 version). In 

addition, the websites of various economic and management 

sciences departments were also scanned to identify any 

publications in predatory journals. Five journals were 

identified as popular, based on the number of occurrences. 

We were able to cross-reference our choice of predatory 

journals to the top predatory journals published in, by 

economic and management sciences academics, in the 

database of the Centre for Research on Evaluation, Science 

and Technology (CREST) at Stellenbosch University. 

CREST collects all the annual submissions of journal articles 

to the DHET from South African universities (the data is 

currently up to 2014).  

 

Classifying all articles published in the five most 
popular predatory journals (2013 – mid-2016) 
 

After identifying the five most popular predatory journals in 

the field of economic and management sciences, we visited 

the archives of those journals and captured data about the 

characteristics of each published article; for example, the 

publication year, title, author name/s and their affiliation/s). 

In order to augment the article data further, we sought current 

information (on the internet, for example, department 

websites, professional social media, etc.) about the author’s 

departmental affiliation and scholarly rank. We retained an 

article only if it included at least one author affiliated to a 

South African university. We decided to include only those 

studies published from 2013 onwards, since ‘predatory 

journals’ were first addressed in the DHET’s report on 

research output for 2013 (DHET, 2014:39). 

 

Delimitations and limitations 
 

We are delimiting our data collection to the five most popular 

predatory journals for the period 2013 to mid-2016. By 



38 S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 

 

 

implication, we did not include every article published by 

economic and management sciences academics in a predatory 

journal for the period. It is to be expected that academics in 

economic and management sciences, affiliated to South 

African universities, have published in these five journals 

before 2013; however, our approach will not identify those 

instances. 

 

Our approach is also critically dependant on Beall’s list. We 

acknowledge that this list is dynamic and was removed from 

the internet in January 2017.  Thus, some of the journals we 

included in our study may have been removed from Beall’s 

list at the time of going to press.  

We will augment Beall’s classification of the journals with 

information from authoritative sources and evidence obtained 

during the course of our investigation. 

 

Results 
 

Popular predatory journals 
 

Table 1, below, gives details of the five predatory journals 

identified through our explorative process.  

 

Table 1: Details of predatory journals identified as being popular with South African authors 

 
    SUBSIDY EARNING? QUALITY INDICATORS 

Journal Publisher 

Payment by 

author 

Web of 

science IBSS Scopus 

DOAJ 

whitelist 

(Jan 2017) 

DOAJ green 

tick (Jan 

2017) 

ABDC 

rating 

ABS 

(UK) 

rating 

Corporate 
Ownership & 

Control 

Virtus 
InterPress, 

Ukraine 

440 Euros + 
extra for 

expediting No 

No 
(previously 

listed) 

Previously 

listed but 
removed in 

2017 NA NA 

Previously 

rated B 

but 
removed 

in 2016 1 

Risk Governance 
and Control: 

Financial Markets 

& Institutions 

Virtus 

InterPress, 

Ukraine 

360 Euros + 

extra for 

expediting No 

No 

(previously 

listed) 

Previously 
listed but 

removed in 

2017 NA NA Not rated 

Not 

rated 

International 
Business & 

Economics 

Research Journal 

The Clute 

Institute, 

United States 

400 - 1600 

dollars based 

on word count No Yes No Yes No Not rated 

Not 

rated 

Journal of 

Applied Business 

Research 

The Clute 

Institute, 

United States 

400 - 1600 

dollars based 

on word count No Yes Yes No No Not rated 

Not 

rated 

African Journal 
of Business 

Management 

Academic 
Journals, 

Nigeria 550 dollars No No No No No Not rated 

Not 

rated 

Information on payment by author was obtained from the journal websites during October 2016. In South Africa the DHET subsidises academic research output 
if an article is published in a journal on an accredited journal list: a journal on Thomson Reuters’ Web of Science; a journal indexed by the International 

Bibliography of the Social Sciences (IBSS); a journal listed on the Norwegian Register for Scientific Journals (none of the journals above appear on this list 

which is thus not indicated); a journal indexed by Scopus; or a journal listed on the DHET’s local list (none of the journals above appear on this list which is 
thus not indicated). The Directory of Open Access Journals (DOAJ) is a community-curated list of OA journals that subscribe to minimum standards of publishing 

quality. The DOAJ green tick is displayed against all journals that were accepted onto DOAJ after March 2014 when the DOAJ launched its new criteria for 

journals to be accepted. The new criteria require a higher level of compliance to best practices and publishing standards. The ABDC maintains a journal quality 
list and gives quality ratings to journals. Similarly, in the United Kingdom, the Chartered Association of Business Schools (ABS) maintains an academic journal 

guide. 

 

Next, we address in turn the characteristics of each of the 

selected journals and make further supplementary notes. 

 

Corporate Ownership & Control 
 

The journal Corporate Ownership & Control is popular with 

South African authors.3 It charges authors an acceptance fee 

of 440 Euros (obtained from journal’s website on 22 October 

2016) with a further payment possible to expedite the 

publication of a paper. However, the journal is not OA as 

readers still have to pay for access. It will therefore not feature 

on the whitelist of OA journals maintained by the Directory 

                                           
3 The publisher was on Beall’s list during the period of our study (2013 to 

mid-2016). However, on 4 August 2016 the publisher was removed from 

Beall’s list of predatory publishers after a second successful appeal. Issues 
raised about the journal (and the publisher) by authoritative sources and the 

of Open Access Journals (DOAJ). Articles published in the 

journal for 2016 should normally be subsidy earning as the 

journal was on the Scopus list. The journal has been removed 

from Scopus from 2017 onwards. The name of a South 

African academic is listed on the journal’s website (on 22 

October 2016) as serving on the editorial board of the 

journal.4 This serves to legitimise the journal in the South 

African context. Additional local legitimacy is obtained from 

the listing of fifty South African academics as reviewers for 

the publisher.  

 

In terms of quality, the journal used to be rated as B by the 

ABDC, with A* being the best category and C the worst. The 

evidence obtained during our investigation support the initial classification 

by Beall. 
4 This editorial board membership is not listed on the linked curriculum vitae 
of the academic in question. It is common for predatory journals to list 

academics, without their permission, as serving on the editorial board.  



S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 39 

 

 

ABDC removed their accreditation of the journal after an 

interim 2016 review with the following argument: “Although 

Virtus Interpress has been removed from Beall's list of 

predatory publishers (as of 4 August), consultation with well-

respected senior representatives in the accounting field and a 

review of recently published papers do not provide the 

confidence that the review process is of an acceptable 

standard.” In the United Kingdom (UK) the journal received 

the lowest rating available by the Chartered Association of 

Business Schools (ABS) in 2015. According to the Serials 

Union Catalogue for the UK research community (SUNCAT) 

only one library in the UK subscribes to the journal. This 

indicates low quality as nobody is willing to pay for access. 

According to Scopus, the 2015 citations per document was a 

low 0.12, again indicative of a low-quality publication.  

 

During our web searches related to the publisher Virtus 

InterPress, we came across documents on their website titled: 

“Highlighting the corporate governance research 

communities: A case of the University of South Africa” 

(Virtus InterPress, 2012a) and “Highlighting the corporate 

governance research communities: A case of Stellenbosch 

University” (Virtus InterPress, 2012b). The publisher 

celebrates the “cooperation with the journal” by academics 

from the two universities in the two documents. In the 

conclusions of both documents, using exactly the same 

words, the publisher called for other researchers to follow the 

example set: “We are open to all ways of cooperation with 

experts and institutions from different corners of the world to 

share valuable experience in solving problems in the field of 

corporate governance, in both developed and developing 

countries” (Virtus InterPress, 2012a; Virtus InterPress, 

2012b).  This looks like a legitimisation process that targets 

South Africa. The Virtus InterPress website also has a page 

titled “The Loyal Authors’ Club” that prominently lists three 

Stellenbosch University professors as loyal authors.  

 

Risk governance and control: Financial markets & 
institutions 
 

The journal Risk Governance and Control: Financial 

Markets & Institutions is also popular with South African 

authors. It charges authors an acceptance fee of 360 Euros 

(obtained from journal’s website on 22 October 2016) with a 

further payment possible to expedite the publication of a 

paper. However, the journal is not OA as readers still have to 

pay for access. It will thus not feature on the whitelist of OA 

journals as maintained by the DOAJ. Articles published in the 

journal for 2016 should normally be subsidy earning as the 

journal was on the Scopus list. The journal has been removed 

from Scopus from 2017 onwards. Some local legitimacy is 

obtained from the listing of fifty South African academics as 

reviewers for the publisher. 

 

In terms of quality, the journal is not rated by the ABDC or 

in the UK by the ABS. The Flemish Academic Bibliography 

for the Social Sciences and Humanities (VABB-SHW) 

classifies the journal as non peer-reviewed (Sile, Guns & 

Engels, 2017:20). According to SUNCAT, only two libraries 

in the UK subscribe to the journal. This indicates low quality 

as nobody is willing to pay for access. According to Scopus 

the 2015 citations per document was a low 0.09, again 

indicative of a low-quality publication. 

 

International Business & Economics Research 
Journal 
 

The International Business & Economics Research Journal 

is also popular with South African authors. It charges a 

submission fee of 75 dollars and an OA fee of between 400 

and 1600 dollars (fees were confirmed on the journal’s 

website on 22 October 2016), depending on word count, upon 

acceptance of a paper. Articles published in the journal for 

2016 should normally be subsidy earning as the journal is on 

the IBSS list. The names of thirteen South African academics 

are listed on the journal’s website (on 22 October 2016) as 

editors of the journal, and serve to legitimise the journal in 

the South African context. Additional local legitimacy is 

obtained from the listing of a further thirteen South African 

academics as reviewers for the journal. 

 

However, the journal has limited signs of quality. It does 

appear on the DOAJ list of “high quality, open access, peer-

reviewed journals.” However, it does not have a green tick 

from the DOAJ, signifying that it does not meet the “new 

criteria require a higher level of compliance to best practices 

and publishing standards.” It is not rated by the ABDC nor by 

the ABS in the UK. Scopus citation data for 2015 is not 

available as the journal is not indexed by Scopus.  

 

Journal of Applied Business Research 
 

The Journal of Applied Business Research is also popular 

with South African authors. It charges a submission fee of 75 

dollars and an OA fee of between 400 and 1600 dollars 

depending on word count (fees were confirmed on the 

journal’s website on 22 October 2016), upon acceptance of a 

paper. Articles published in the journal for 2016 should 

normally be subsidy earning as the journal is on both the IBSS 

and the Scopus lists. The names of four South African 

academics are listed as editorial board members on the 

journal’s website (on 22 October 2016), and serve to 

legitimise the journal in the South African context.  

 

However, the journal has no signs of quality as measured. It 

does not appear on the DOAJ list. It is not rated by the ABDC 

or by the ABS in the UK. According to Scopus the 2015 

citations per document was 0.29. 

 
African Journal of Business Management 
 

The African Journal of Business Management also used to be 

popular with South African authors. It charges a manuscript 

handling fee of 550 dollars (fees were confirmed on the 

journal’s website on 22 October 2016) for accepted papers. 

Articles published in the journal have not been subsidy 

earning since 2012 when the journal was taken off the 

Thomson Reuters Master Journal List because of dubious 

publication practices (Beall, 2012). In 2016, the journal was 

also removed from the DOAJ’s whitelist. However, eight 



40 S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 

 

 

South African academics are still listed as editors on the 

website (22 October 2016). One South African academic is 

indicated as serving on the editorial board.  

 

The journal has no signs of quality as measured. It does not 

appear on the DOAJ list, neither is it rated by the ABDC nor 

by the ABS in the UK. Scopus citation data for 2015 is not 

available as the journal is not indexed by Scopus.  

 

These five international journals have a number of South 

African academics involved in the editorial operations of the 

journal. The journals gain local legitimacy as publication 

outlets when other South African academics see the names of 

their colleagues involved with the journals. 

 

Number of South African articles in predatory 
journals 
 

Table 2 below shows the total number of articles published 

in the five journals by South African authors for the period 

2013 to mid-2016.  

 

 

Table 2: Total number of articles published per year in each journal and the number of articles in each journal per year 

with an author affiliated to a South African university 

 
 2013 2014 2015 2016 

Journal 

Total 

papers 

SA 

papers % 

Total 

papers 

SA 

papers % 

Total 

papers 

SA 

papers % 

Total 

papers 

SA 

papers % 

Corporate ownership & control 170 66 39% 236 70 30% 283 94 33% 68 21 31% 

Risk Governance and Control: 
Financial Markets & Institutions 34 14 41% 42 23 55% 76 48 63% 39 17 44% 

International Business & 

Economics Research Journal 135 85 63% 141 77 55% 67 48 72% 18 8 44% 

Journal of Applied Business 

Research 150 17 11% 153 27 18% 168 28 17% 99 20 20% 

African Journal of Business 

Management 432 47 11% 100 9 9% 75 8 11% 28 1 4% 

  921 229 25% 672 206 31% 669 226 34% 252 67 27% 

Data was sourced from the web repositories of the five journals. Only for the journals Corporate Ownership & Control and Risk Governance and Control: 

Financial Markets & Institutions were author affiliations (mostly) not available on the journals’ websites. Affiliations for the articles in those two journals were 

obtained from searching the internet (primarily university websites and Linkedin). 

 

The number of articles published in these journals during the 

period under review was a substantial 2514 (an annual 

average of 144 articles per journal), suggesting a focus on 

publication quantity rather than quality. Articles with South 

African affiliated authors make up such a significant portion 

(728 articles in total with an annual average of 43 articles per 

journal) of all the articles published in these journals that the 

international orientation of the journals is in question. It is 

clear that the removal of the African Journal of Business 

Management from the Thomson Reuters Web of Science list 

had a sharp and immediate impact on the journal: from 2013 

to 2014 total articles published dropped by 77% and articles 

published with at least one South African affiliated author 

dropped by 81%. Most articles by South African authors are 

in the journals with the highest level of involvement by South 

African academics in the editorial function (Corporate 

Ownership & Control and the International Business & 

Economics Research Journal).  

 

The analysis of the articles published in these journals shows 

that the problem of publication in predatory journals by South 

African affiliated academics in economic and management 

sciences is serious (728 articles over three and a half years is 

a high number). This can be compared to the Mouton and 

Valentine (2017) results of 4246 predatory articles over the 

ten years to 2014 for all academic disciplines in South Africa. 

It is important for the South African academic system to 

understand from which institutions the articles in the 

predatory journals come.  

 

University affiliations of identified articles 
 

We used the following approach to allocate, to specific South 

African universities, those articles identified above as being 

produced by South African authors. Thus, we weighted each 

author’s contribution by the number of authors of that article 

and allocated the weighted contribution to a university: for 

example, an article with two authors results in a 0.5 allocation 

to the university of each author. When the university 

affiliation of the first author was unknown (often the case for 

student publications) then the second author’s affiliation was 

applied to the first author.  We limited the total number of 

authors per article to a maximum of three.  

 

Table 3 ranks universities in terms of the number of articles 

published in the five journals.5 

 

 

 

 

                                           
5 The objective is not to compare the universities with each other but rather 
to indicate where the problem of publishing in these predatory journals is 

particularly acute. Thus, we have not deflated the absolute number of articles 

per university with a size measure such as the number of academic staff at 
that university. 



S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 41 

 

 

Table 3: Number of articles per university 

 

UNIVERSITY 

CORPORATE 
OWNERSHIP & 

CONTROL 

RISK 
GOVERNANCE 

AND CONTROL: 

FINANCIAL  
MARKETS  AND 

INSTITUTIONS 

INTERNATIONAL 

BUSINESS & 

ECONOMICS 
RESEARCH 

JOURNAL 

JOURNAL OF 

APPLIED 
BUSINESS 

RESEARCH 

AFRICAN 

JOURNAL OF 
BUSINESS 

MANAGEMENT TOTAL 

University of South 

Africa 108.5 40.0 31.2 15.5 14.0 209.1 

North-West University 15.8 5.7 46.0 18.2 3.0 88.7 

Stellenbosch University 16.0 17.0 16.0 4.0 4.0 57.0 

University of KwaZulu-

Natal 23.3 3.0 6.5 4.8 3.0 40.7 

Durban University of 
Technology 14.0 6.5 15.8 2.0 0.0 38.3 

Vaal University of 

Technology 1.7 0.0 19.5 11.7 0.0 32.8 

University of 

Johannesburg 6.2 6.8 8.5 8.0 2.0 31.5 

University of Pretoria 7.3 2.0 10.0 4.3 2.3 26.0 

University of Cape Town 6.0 2.3 8.0 5.7 3.0 25.0 

Nelson Mandela 
Metropolitan University 0.0 0.0 18.3 3.0 3.3 24.7 

University of Limpopo 16.0 3.0 0.0 0.0 0.0 19.0 

University of Fort Hare 1.0 0.7 8.7 0.7 6.3 17.3 

Cape Peninsula 
University of Technology 8.8 2.0 0.5 0.5 3.0 14.8 

Tshwane University of 

Technology 5.7 3.8 1.0 0.0 3.7 14.2 

University of the Free 
State 5.0 2.3 3.3 1.0 1.3 13.0 

University of 

Witwatersrand 3.0 0.3 5.0 0.5 2.5 11.3 

University of the Western 
Cape 0.0 0.0 4.3 3.5 0.0 7.8 

Central University of 

Technology 0.0 0.0 2.5 3.0 0.5 6.0 

Mangosuthu University 
of Technology 4.0 0.0 0.0 0.0 1.0 5.0 

Monash South Africa 0.3 0.0 4.0 0.2 0.0 4.5 

University of Venda 0.3 0.3 0.0 3.0 0.0 3.7 

Milpark South Africa 0.5 0.5 0.5 0.0 1.0 2.5 

Regent Business School 0.0 0.0 0.5 0.0 2.0 2.5 

Rhodes University 0.0 0.0 0.0 0.0 2.0 2.0 

Regenesys Business 

School 0.0 0.0 0.0 0.0 1.5 1.5 

University of Zululand 1.0 0.0 0.0 0.0 0.0 1.0 

Management College of 
Southern Africa 0.5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.5 

  244.9 96.3 210.1 89.5 59.5   

Data was sourced from the web repositories of the five journals. Only for the journals Corporate Ownership & Control and Risk Governance and Control: 

Financial Markets & Institutions were author affiliations (mostly) not available on the journals’ websites. Affiliations for the articles in those two journals were 
obtained from searching the internet. The total number of authors was limited to three per article for the allocation. 

 

Table 3 indicates that publications in the predatory journals 

originate from almost all South African universities. 

However, the problem is more acute in a few universities.  

 
Indicators of low-quality publishing in our dataset 
 

Our method is critically dependant on Beall’s list for the 

identification of the five most popular predatory journals. We 

did augment the predatory classification by Beall with 

relevant information from other sources (such as the ABDC, 

the DOAJ, Scopus and Mouton & Valentine (2017)) which 

also indicated that these journals are suspect.  We expect that 

these predatory journals, because of deficient peer review and 

copy editing processes, will present evidence of low-quality 

publishing. 

 

In the journal Corporate Ownership & Control, spelling 

mistakes appeared in the titles of articles, as shown, for 

example, in the following articles: “Time driven activity 

based butged in strategic decisions; implementation in a 

manufacturing company” and “CEO resistance: The role of 

bod dependence/independence and CEO profile.”  A number 

of articles were also published twice in different issues of the 

journal, as demonstrated by the following South African 

authored articles: “Profit making and moral obligations in an 

economically disparate world: The challenges facing 

healthcare corporations” that was published twice, first in 

volume 10 number 2 and then in volume 11 number 1; “The 

importance of customer needs and expectations in achieving 

total quality management: A strategic view for future trends” 

that was also published twice, first in volume 10 number 2 



42 S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 

 

 

and then in volume 10 number 3 and “The exploration of the 

triple helix concept in terms of entrepreneurial universities 

and corporate innovation” that was also published twice, first 

in volume 12 number 1 and then in volume 12 number 2.  

 

The articles “The sectional title industry in South Africa: 

Perspectives of accounting and auditing practitioners”, “The 

sectional title industry in South Africa: Perspectives of 

chairmen of bodies corporate” and “The sectional title 

industry in South Africa: Perspectives of managing agents” 

serve perhaps to illustrate the DHET’s threat of “salami 

publishing” (DHET, 2014:39) with the different perspectives 

not logically combined in one article. 

 

The titles of articles in the journal Risk Governance and 

Control: Financial Markets & Institutions frequently omitted 

the necessary grammatical articles (“a”; ”an” and “the”). 

Language and spelling mistakes also appeared in the titles of 

the articles, as demonstrated in the following articles: “The 

risk level of Viet Nam non-banking investment and financial 

services industry under financial leverage during and after the 

global crisis 2007-2011” and “Corporate social disclosure by 

public enterprises: Evidence from a less developing African 

country”. A number of articles were also published twice in 

different issues of the journal, as demonstrated by the 

following South African authored articles: “Determinants of 

IPO survival on the Johannesburg Securities Exchange” that 

was published twice, first in volume 4 number 3 and then in 

volume 5 number 1 and “Life insurance, financial 

development and economic growth in South Africa: An 

application of the autoregressive distributed lag model” that 

was published twice, first in volume 4 number 3 and then in 

volume 5 number 1.  

 

In the International Business & Economics Research Journal 

spelling mistakes appeared in the titles of articles, as shown, 

for example, in the following South African authored articles: 

“Present-Day Dillemas and Challenges of the South African 

Tertiary System” and “Sight: The Last Bastion of the Brick 

and Morter Retailer To Survive?” The articles “Differential 

Investment Performance in South Africa Based On Gender” 

and “Differential Investment Performance in South Africa 

Based On Gender and Age” serve perhaps to illustrate the 

DHET threat of “salami publishing” (DHET, 2014:39) with 

the different perspectives not logically combined in one 

article. 

 

Spelling mistakes were also observed in the titles of articles 

in the Journal of Applied Business Research, for example: 

“Using a large sample analysis of Thai listed firms, we 

address an important question. Do board diversity and 

network add value to firms? This article extends the debate 

on the benefits and costs of board diversity and network and 

their effect on the broad.” In addition, this particular article 

title reads more like a short abstract than a title.  The body of 

the article itself in no way relates to this title: the work was 

actually done on Zimbabwean data. The following South 

African article was seemingly published twice in different 

issues of the journal: “Customer Retention Strategies for 

Disintermediated Travel Agents: How to Stop Customers 

from Migrating to Online Booking Channels”, first in volume 

32 number 2 and then in volume 32 number 3. However, the 

publisher objected that the first version of the article had been 

withdrawn. The remaining version of the article on their 

website now claims of the withdrawn article:  “However, the 

paper was withdrawn on the request of the authors and 

modified to secure reference to the first part of the study that 

was published in the International Business Review, 14(3), 

561-574.” The quoted claim is wrong, confirming a deficient 

copy editing process, as the article was not published in the 

International Business Review, but rather in the other journal 

published by this publisher, the International Business & 

Economics Research Journal. 

  

In the African Journal of Business Management, an article 

titled “Inhibiting factors in the strategic financial 

management decision making process: Evidence from South 

African SMMEs” was noted as also published in the 

Mediterranean Journal of Social Sciences; this last journal is 

the one that the DHET specifically highlighted as low quality 

and not subsidy earning in 2013. The following article was 

also published twice in different issues of the journal: 

“Evaluation of the entrepreneurial success factors of small, 

micro and medium farming enterprises (SMMEs) in the peri-

urban poor communities of George municipality, Western 

Cape Province, RSA,” first in volume 7 number 25 and then 

in volume 7 number 30. 

 

All five journals exhibit strong indicators of low-quality 

publishing.  

 

Discussion 
 

The first aim of the present study was to describe the 

prevalence of predatory publishing in the domain of 

economic and management sciences in South Africa. To this 

end, we analysed the frequency of articles published by South 

African academics in five popular predatory journals. Our 

results show that publication in predatory journals is 

widespread amongst South African economic and 

management sciences academics: we found 728 articles 

published in only five predatory journals over the three and a 

half years covered by our study. The level of predatory 

publication revealed in our study has clear financial 

implications. For example, using an estimated subsidy 

amount of R100 000 per article, we estimate that a total 

amount of R70 million could possibly be allocated to articles 

in journals that do not meet the quality standards for rigorous 

academic research.  A large amount of foreign exchange 

would also have left the South African economy to fund the 

page fees of these articles. 

 

The high number of articles by South African academics is 

probably the result of local legitimisation of the journals. The 

predatory journals established local legitimacy, first by being 

on the South African journal accreditation lists and then, 

importantly, having a critical mass of South African authors 

publishing in them. Most of the journals also used South 

African academics on the editorial board or acting as 

reviewers to establish local legitimacy. This was especially 

the case for the International Business & Economics 



S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 43 

 

 

Research Journal where six of the journal’s editors were from 

North-West University. Table 3 illustrates the local 

legitimacy gained where most of North-West University’s 

predatory publications were in this journal, contrary to other 

South African universities that favoured the journal 

Corporate Ownership & Control. It is unlikely that these 

academic editors had the capacity to sign off on all 361 

articles published in the journal over the period. Therefore, 

the publisher was probably using the names of the editors and 

that of the North-West University to establish local 

legitimacy whilst retaining actual editorial control. The 

publisher Virtus Interpress also made use of advertising 

material to legitimise their journal locally amongst South 

African academics; they brought out special reports on their 

cooperation with Stellenbosch University and the University 

of South Africa and on their website they had a “Loyal 

Authors’ Club” where South African academics featured 

prominently. 

   

Related to the preceding implication that these five journals 

are actively pursuing South African academics, is the 

observation from our data that most authors appeared only 

once. The data shows that of the 710 authors, most (68%) had 

their names on only one article in the five journals during the 

period, 14% had their names on two articles only and 8% had 

their names on three articles. If most South African authors 

were engaging in maximising behaviour (as many accredited 

publications as possible in a short time even if the journal is 

suspect) then we would expect more authors with a high 

number of publications. The exception in our data related to 

sixteen authors with their names on eight or more articles. 

One maximising author even had his name on 42 articles. We 

interpret the low number of articles for most authors to be 

consistent with the notion that they mistakenly published in a 

predatory journal because they perceived the journal as being 

a legitimate research outlet. 

 

Another aim of the present study was to deepen 

understanding of the predatory publishing phenomenon. Our 

data clearly indicates that predatory journals do not meet the 

minimum quality standards to be expected if peer review and 

copy editing processes are adequate. However, presenting 

evidence of low-quality publishing is not enough to make a 

journal predatory; thus, a low-quality journal is not 

necessarily a predatory one whilst a predatory journal is 

usually a low-quality one. These five journals were also 

shown to be actively pursuing South African academics as 

evidenced by the high proportion of published papers with 

South African authors, the marketing materials mentioned 

above and editorial boards (and reviewer panels) with 

overrepresented South African academics.  The combination 

of low-quality publishing and active pursuit is what makes 

these journals predatory. 

 

Limitations and opportunities for further 
research 
 

We only sampled articles from the five selected predatory 

journals for a period of three and a half years. It is unlikely 

that the sample would have captured all publications in 

predatory journals by South African economic and 

management sciences academics. However, because of the 

local legitimisation effect described above, where local 

researchers congregate to the same journals, we probably 

captured most. Similarly, we did not consider articles 

published in these journals before 2013. South African 

economic and management sciences academics did publish 

extensively in these journals before 2013 as demonstrated by 

the following evidence.  Yu, Kasongo and Moses (2016) 

examined the performance of South African departments of 

economics for the period 2005 to 2016. As part of their 

examination they collected the details of publications in 

accredited local and international peer-reviewed journals for 

those departments. They agreed to query their data for 

instances of the five journals identified in this study and found 

46 articles (one in 2009, ten in 2010, seven in 2011, sixteen 

in 2012 and twelve in 2013). This gives an indication that 

publishing by South African economic and management 

sciences academics in these five predatory journals is not a 

recent phenomenon. It has been increasing over time. 

 

A number of opportunities for further research can be 

identified. In general, the data in this paper supports the 

argument of McKerlich, Ives and McGreal (2013) that 

predatory journals are more inclined to publish articles by 

inexperienced academics. However, the assumption of 

inexperience can be relaxed for the sixteen authors in our 

dataset who had their names on eight or more articles and an 

investigation launched into their motivations. This will 

contribute towards understanding why not only 

inexperienced academics publish in predatory journals (Pyne, 

2017:138). The local academics who are editors or reviewers 

of the journals investigated in this study can also be 

interviewed to understand more.  

 
Conclusion 
 

The objective of this study was to investigate the prevalence 

of publications in predatory journals by South African 

affiliated economic and management sciences academics. At 

the same time, it was thought that the South African case 

would add to knowledge about the predatory publishing 

phenomenon. Five predatory journals that are popular with 

South African economic and management sciences 

academics were identified and the articles in the web 

repositories of those journals were then analysed for articles 

with at least one South African affiliated author (2013 to mid-

2016). A dataset of 728 articles was thus compiled.  

 

Publishing in these predatory journals is a serious and 

widespread problem in South Africa. We also found evidence 

of low-quality publishing that reinforced Beall’s 

classification of these journals as predatory. These journals 

have been legitimised in the South African system by a 

combination of the subsidy system in South Africa, the 

inclusion of South African academics on editorial panels and 

reviewer lists, advertising material and a large volume of 

South African authored articles in those journals. 

 



44 S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 

 

 

Highlighting the fact that these journals are of low quality and 

predatory will not immediately solve the problem. Authors 

might simply migrate away from these specific journals to 

other predatory or easy-to-access journals. Over the longer 

term, the better solution will be to change incentives. 

Although not much can be done about the incentives for 

profit-seeking journals, change is possible for author 

incentives. The future South African academic system should 

reward quality of research more than quantity of research; 

first in the research subsidy system but also in the 

performance appraisal system. A step in that direction is the 

NRF moving against predatory publications in their 2016 

rating review. 

 

The intention of this study was not to ‘name-and-shame’ 

authors and institutions. We hope to see authors, their line 

managers, promotion committees, research offices, and 

funding bodies applying, increasingly, the required level of 

scrutiny of potential outlets for their research. To this end, we 

provide a journal-choice flowchart (in the Appendix) that is 

customised for the South African academic research system 

and that focuses on defining characteristics of predatory 

journals that emerged from this study. 

 

References 
 

Aitchison, J. 2015. Unscrupulous academics buy into “university 

419 scam”. Mail & Guardian, 11 December 2015. [online]  

URL:http://mg.co.za/article/2015-12-10-unscrupulous-academics-

buy-into-university-419-scam#.V-JXA1nRUO0.email.  

 

Australian Business Deans Council. 2016. ABDC 2016 interim 

journal review. [online] URL:http://www.abdc.edu.au/pages/2016-

review.html.   

 

Bagues, M., Sylos-Labini, M. & Zionovyeva, N. 2016. A walk on 

the wild side: an investigation into the quantity and quality of 

‘predatory’ publications in Italian academia. [online] URL: 

http://www.manuelbagues.com/Walk%20on%20the%20wild%20-

%20bagues,%20sylos-labini%20y%20zinoveyva.pdf.  

 

Beall, J. 2012. The Continuing Story of the African Journal of 

Business Management. [online] URL: 

https://scholarlyoa.com/2012/01/15/ the-continuing-story-of-the-

african-journal-of-business-management/.  

 

Beall, J. 2016. Beall’s list. [online] URL:https://scholarlyoa.com/ 

publishers/. 

 

Berger, M. & Cirasella, J. 2015. ‘Beyond Beall’s list: Better 

understanding predatory publishers’, College & Research Libraries 

News, 76(3): 132-135. 

 

Bohannon, J. 2013. ‘Who's afraid of peer review?’, Science, 342: 60-

65. 

 

Butler, D. 2013. ‘The dark side of publishing’, Nature, 495: 433-

435. 

 

Department of Higher Education & Training. 2014. Report on the 

evaluation of the 2013 universities’ research outputs. [online] 

URL:http://www.justice.gov.za/commissions/FeesHET/docs/2015-

Report-Evaluation2013Universities.pdf.  

 

Fiebert, S.M. 2014. ‘A look at open access publication and Beall’s 

list of “Predatory” Journals’, Global Journal of interdisciplinary 

social sciences, 3(4): 5-6. 

 

Harley, Y.X., Huysamen, E., Hlungwani, C. & Douglas T. 2016. 

‘Does the DHET research output subsidy model penalise high-

citation publication? A case study’, South African Journal of 

Science, 112(5/6): 114-117. 

 

McKerlich, R., Ives, C. & McGreal, R. 2013. ‘Measuring use and 

creation of open educational resources in higher education’, 

International Review of Research in Open and Distance Learning, 

14(4): 90-103. 

 

Mouton, J. & Valentine, A. 2017. ‘The extent of South African 

authored articles in predatory journals’, South African Journal of 

Science, 113(7/8): 79-87. 

 

National Research Foundation, 2016. Guidelines on the completion 

of a rating reviewer report, unpublished. 

 

Pyne, D. 2017. ‘The rewards of predatory publications at a small 

business school’, Journal of Scholarly Publishing. 48(3): 137-160. 

 

Rahman, A.I.M., Guns, R. & Engels, T.C.E. 2015. Predatory open 

access journals in a performance-based funding model: A 

comparison of journals in version VI of the VABB-SHW with Beall’s 

list and DOAJ. Report submitted to the Gezaghebbende Panel, 

[online] https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s& 

source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjajdSRsr7PAhVLPCYKHfB2

CAUQFggeMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ecoom.be%2Fsite

s%2Fecoom.be%2Ffiles%2Fdownloads%2F151223_Predatory%25

20Journals%2520VABB%2520VI_incl_Annexes.pdf&usg=AFQj

CNFgh6AuW7B1UbpMioCHaE7vCWJyog&sig2=s6W2NlvBKN

R0zt2xvFn7Qw&cad=rja. 

 

Shen, C. & Björk, B. 2015. ‘“Predatory” open access: A longitudinal 

study of article volumes and market characteristics’, BMC Medicine, 

2015(13): 230. 

 

Sīle, L., Guns, R. & Engels, T.C.E. 2017. Comparing VABB-SHW 

(version VII) with Beall's lists and DOAJ. Report submitted to the 

Gezaghebbende Panel [online] 

URL:https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/7df2a7/139654.

pdf. 

 

Silver, A. 2017. Pay-to-view blacklist of predatory journals set to 

launch. [online] URL:https://www.nature.com/news/pay-to-view-

blacklist-of-predatory-journals-set-to-launch-1.22090 

 

Solomon, D.J. & Björk, B.C. 2012. ‘A study of open access journals 

using article processing charges’, Journal of the American Society 

for Information Science and Technology. 63(8): 1485-1495. 

 

Stellenbosch University. 2016. [online] URL:http://www.sun.ac.za/ 

research/ research-outputs-and-accreditation/accredited-

journals.html. 

 

Thomas, A. 2015. African academics are being caught in the 

predatory journal trap. The Conversation, 29 October 2015. [online] 

URL:https://theconversation.com/african-academics-are-being-

caught-in-the-predatory-journal-trap-48473. 

 

Virtus InterPress. 2012a. Highlighting the corporate governance 

research communities: A case of the University of South Africa. 

[online] 



S.Afr.J.Bus.Manage.2017,48(3) 45 

 

 

URL:http://www.virtusinterpress.org/IMG/pdf/University_of_Sout

h_Africa.pdf. 

 

Virtus InterPress. 2012b. Highlighting the corporate governance 

research communities: A case of Stellenbosch University. [online] 

URL:http://www.virtusinterpress.org/IMG/pdf/Stellenbosch_Unive

rsity.pdf. 

 

Wallace, F.H. & Perri, T.J. 2016. Economists Behaving Badly: 

Publications in Predatory Journals. [online] 

URL:https://mpra.ub.uni-

muenchen.de/73075/1/MPRA_paper_73075.pdf. 

 

Yu, D., Kasongo, A. & Moses, M. 2016. ‘Examining the 

performance of the South African economics departments, 2005-

2014’, South African Journal of Economics, 85(1): 138-158. 

 

Acknowledgements 
 

The authors gratefully acknowledge comments on previous 

drafts by Jeffrey Beall, Johann Mouton and Astrid Valentine. 

We also want to thank the National Research Foundation for 

their input. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Appendix 
 

FIGURE 1: Journal choice flowchart that limits the risk 

of publishing in predatory journals 

 

Identify appropriate 
journal  based on 
scope and quality

Is journal subsidy 
earning?

Send paper for 
review 

Journal or 
publisher on 

latest Beall’s list 
or equivalent? 

Is journal open-
access?

No

Journal is listed 
and has green tick 

from 
www.doaj.org

Yes

Yes

No

Journal has 
option to 

expedite paper

No

Yes

No

Yes

Yes
No

 
Alternatives to Beall’s list are the journal blacklist by Cabell’s International 

or in South Africa, potentially, a blacklist by CREST. 

  


